Amir Menasheof: “Geloven is iets problematisch om over te praten.”

amir-menasheof-kum
Vandaag is het alweer een jaar geleden dat Sechel de thema-avond ‘Imagining Iran in Israel’ organiseerde. Deze avond werd geopend door onze docent Yaniv Hagbi, die een aantal gedichten van de Israëlische dichters Tehila Hakimi en Amir Menasheof voordroeg en analyseerde. Van de laatstgenoemde verscheen onlangs een nieuwe dichtbundel. Sechel interviewde de in Jeruzalem woonachtige Menasheof over Kum (קום), waarin God opvallend vaak voorbij komt.

Wat inspireerde je tijdens het vormen van je nieuwe dichtbundel?
“Zowel thuis als aan de universiteit las ik vaak de Tenach, en in het bijzonder het boek Ezechiël. Op dat moment bevond ik me in een soort romantisch-religieuze reis. Ineens voelde ik de grote krachten die mensen dwingen om te leven.”

Zoals wat?
“De zon die elke dag in het Oosten opkomt. Het Oosten wordt in de Hebreeuwse Bijbel vaak aangeduid als de bron van cultuur.”

Je werkte maar liefst zeven jaar aan Kum. Ondertussen verscheen ook je negen gedichten tellende debuut Raash raash raash raash. Waarin verschillen de bundels van elkaar?
“Tijdens de lancering van Kum zei mijn goede vriend en groots dichter Shay Mendelovich dat hij vaak het woord God, en ook יהוה, in dit boek tegenkwam. En dat terwijl ik Hem in mijn eerste bundel niet expliciet noemde. Geloven is iets problematisch om over te praten, maar ik kan zeggen dat ik erg blij ben dat ik God aan mijn zijde heb.”

Is geloof het overkoepelende thema?
“Het belangrijkste onderwerp is deze wereld en haar God als een groot liefhebbend figuur van ons, van de mensheid. Hoop is een ander gewichtig element. In mijn nieuwe bundel probeer ik te kijken naar het licht van het goede.”

Waren er bepaalde emoties die je tijdens het schrijven probeerde kwijt te raken?
“Het schrijven en publiceren van gedichten is een soort van tufsteen voor mij, een mooi en pijnlijk zuiveringsproces. In mijn hart vertegenwoordigt deze bundel als geheel het grote lijden en liefhebben van het in contact zijn met een idee.”

Zijn de gedichten op een bepaalde manier met elkaar verbonden?
“Ja, absoluut. Met deze bundel probeer ik een verhaal te vertellen. In de laatste maanden voor publicatie veranderde ik de volgorde van de hoofdstukken en gedichten drastisch. Eerst bevond het romantische en obsessieve deel zich aan het begin van het boek, nu staat dit gedeelte in de buurt van het tragische einde. Ik houd ervan om gedichten te combineren, om ze bij elkaar te zetten. Ik kan me moeilijk inhouden om het niet te doen. Ik ben mijn eigen redacteur en heb meer ideeën dan ik in mijn werk kwijt kan.”

Het klinkt als een conceptuele bundel.
“Dat is het inderdaad. Het heeft met een zeer specifieke periode in mijn leven van doen. Net als bij al mijn schrijven gaat het ook in Kum over de geheimen zelf, poëzie verborgen in poëzie. Maar wie ben ik om over die geheimen te vertellen?”

——

De nieuwe bundel Kum is hier te koop.
De debuutbundel Raash raash raash raash is hier en hier te koop.

——

Je kunt hier luisteren naar de voordrachten van Amir Menasheof.

——

Amir Menasheof is een dichter en interdisciplinair kunstenaar uit Jeruzalem, Israël. Sinds 2004 publiceert hij zijn eigen fanzine Nefetz. De bundel Raash raash raash raash (Hebreeuws voor ‘Herrie herrie herrie herrie’) werd gepubliceerd in 2011, de bundel Kum (Hebreeuws voor ‘Sta op’) in 2016. Daarnaast is Menasheof redacteur bij het literaire tijdschrift Eyruvin, treedt hij op als spoken word en hiphop-artiest en organiseert hij poëzie- en muziekevenementen in de Israëlische hoofdstad.

Leave a Reply

