Lezing: ‘De markt op donderdag: een joods Tunesisch familieverhaal.’

demarktopdonderdag
In het kader van het thema ‘de joden van de islam’ organiseert Sechel op woensdag 4 november de vertelling ‘De markt op donderdag: een joods Tunesisch familieverhaal’ met Lucienne Splint-Mimouni.

Zo’n 2500 jaar geleden begonnen joden zich in gemeenschappen te vestigen in het huidige Tunesië. Tegenwoordig is slechts minder dan 1% van de bevolking joods. Het jaar 1961 lijkt in de afname van het percentage joden in Tunesië een sleutelrol te hebben gespeeld. In datzelfde jaar vond de ‘Crise de Bizerte’ plaats waarin Tunesische en Franse krachten streden om de marinebasis Bizerte. De crisis mondde uit in een driedaagse strijd met 630 Tunesische en 24 Franse doden tot gevolg. Wat maakte dat deze gebeurtenis zo bepalend was voor de joden in Tunesië? Of was het vertrek van de Tunesische joden het gevolg van iets anders? Lucienne Splint-Mimouni zal het vertrek van de joden uit Tunesië tastbaar maken aan de hand van haar eigen familieverhaal.

Zelf zegt Lucienne over haar lezing het volgende:
“Als kind heb ik vaak het gevoel gehad dat de tijd in mijn dorp voor eeuwig stilstond, dat ik voor altijd beschermd zou worden door mijn familie, door de dorpsbewoners en door de heuvels om ons heen. De heuvels die in de lente bedekt waren met duizenden klaprozen, even zo mooi als een schilderij van Claude Monet.

De geschiedenis heeft het anders bepaald. In 1961, na de ‘Crise de Bizerte’ zijn vrijwel alle Joden uit Tunesië weggegaan. Ruim vijftig jaar later stel ik vast dat wij Tunesië achter ons gelaten hebben, maar Tunesië heeft ons nooit losgelaten. Tijdens mijn presentatie zal ik trachten te vertellen waarom dat zo is.”

Tijd: 19:00
Locatie: P.C. Hoofthuis (lokaal wordt later bekendgemaakt)
Entree: gratis voor leden, €3,- voor niet-leden

Leave a Reply

